Fusie Bona en Künzle & Tasin nu een feit

Monday, November 25, 2013

Zoals eerder door Bona Benelux BV bekend gemaakt heeft zij haar fabriek in Fjugesta (Zweden) medio 2013 gesloten, en is de Zweedse multinational een strategische samenwerking aangegaan met de het Italiaanse Künzle en Tasin. Na een overgangsperiode van enkele maanden worden de inmiddels vertrouwde machines van Bona in het Italiaanse Milaan vervaardigd.

Geschiedenis en doel
Künzle & Tasin produceert al vanaf 1946 schuurmachines, en heeft zich tijdens de laatste 50 jaar voornamelijk gericht op de Doe-Het-Zelf en de verhuurmarkt, waar zij een zeer goede reputatie hebben verworven. Door de fusie heeft Bona één belangrijk doel voor ogen: wereldwijd de nummer één worden wanneer het gaat om parketschuurmachines.

Huidige range
De bestaande producten Bona Belt, Bona Edge 130 en Bona Edge 220 mm, en de Bona Flexisand met Powerdrive zullen vanaf nu met de beide logo's vervaardigd worden, b.v. Bona Belt by Künzle & Tasin. Ook de Bona DCS70 en de Bona schrob/zuigmachine PowerScrubber, welke niet in Milaan vervaardigd worden, zullen in het productgamma blijven. Maar er zullen ook machines komen te vervallen: de Bona mini Edge, speciaal voor trappen en de Bona Edge 330 mm zullen uit het leveringsprogramma geschrapt worden (de laatste zal wel door middel van een accessoire vanuit de "standaard" Bona Edge omgebouwd kunnen worden).

Bandschuurmachines
Uiteraard zal Bona Benelux in Nederland, België en Luxemburg met de hele reeks nieuwe machines ten tonele gaan verschijnen. De zwaarste bandschuurmachine die toegevoegd zal worden is de Bona Belt HD (niet in Nederland verkrijgbaar, gebruikt een te hoog voltage - wel geschikt voor andere landen), aangevuld met de Bona Belt Lite. Daarnaast zullen ook de Bona Scorpion en de Scorpion DCS aangeboden gaan worden, elke machine met specifieke eigenschappen, speciaal afgestemd op het juiste inzetgebied.

Kantenschuurders
Ook op het gebied van de kantenschuurders komt er een hele uitbreiding: naast de huidige Bona Edge (welke de Bona Edge XL zal gaan heten) en de "nieuwe" Bona Edge (de voormalige Bona Edge 130), zullen er drie nieuwe kantenschuurders leverbaar gaan zijn: De Bona CombiEdge L en de Bona CombiEdge S, welke in een handomdraai om te bouwen zijn van de lange naar de korte versie en andersom. Tenslotte zal ook de unieke, verbeterde Bona DualEdge leverbaar gaan zijn: twee schijfjes van 100 mm onder één kantenschuurder, voor een uniek schuurresultaat langs de kanten. Uiteraard zijn alle kantenschuurders voorzien van LED-verlichting, om ook perfect te kunnen werken bij verminderde lichtinval. Verder zal Bona Benelux BV alle overige voormalige Künzle en Tasin machines op aanvraag kunnen leveren.